Wednesday, April 1, 2009

Bila emak bergusti..

adehhh...ari ni terkejut, terkujat, terharu, terkagum dan tertawa pun sume ade...sumenyer gara2 bila dapat tau omak den ni bergusti pulak dah ngan ular sawa yang beratnya hampir mencecah 20kg.. semuanya demi nak menyelamatkan ayam2 dia la...

syukur alhamdulillah masa tu ayah den pun memang ada skali..kira gusti berpasangan la depa untuk melawan si anaconda tu..kalau ikutkan ni dah kali ke -2 dah mak bergusti dengan ular sawa..
harap2 nya jangan la berlaku lagi kejadian2 macam ni...alahai ibu ku sayangg..ape lah nilainyer sangat 2-3 ekor ayam kampung kalo nyawa sendiri jadi taruhan...aduhhh..begitulah nilai kasih emak ku sorang ni...kasehnyer melimpah ruang bukan untuk yang bernama insan ja tp pada lembu, kambing , ayam dan itik sume pun ade portion tersendiri dalam diari hidup emak ku sayang neh..

dalam zaman serba maju ni rasanya jarang benar la nak dengar binatang menyerang manusia..nak2 pulak si anaconda...tapi ntah le...mungkin ular tu yang tersesat jalan atau mungkin ke kampung aku tu blom cukup maju untuk menidakkan kehadiran binatang2 merbahaya cam tu...

berbalik pada kecintaan dan kaseh sayang emakku pada binatang, dia memang wanita waja..
sejak kecil kesusahan hidup menjadi mainan membentuk emakku menjadi seorang isteri dan ibu yang cukup-cukup tabah dan kuat semangat perjuangannya..

seingat aku, sehingga saat ni...emak masih lagi mampu mengingati kesemua tarikh2 beranak lembu2 peliharaan dia..hahaha..bunyinya macam kelakar kan..tapi bagi jiwa seorang yang wanita bergelar ibu, emak dan omakku ini.. dari sekecil-kecil dan seremeh-remeh benda..semua itu tersemat rapi dalam kotak ingatan dia.. kalau otak adalah CPU computer...dah lama 'hang' coz overload info... tp tu la..emak akan tetap menjadi emak..dan masa mahupun arus kemodenan dunia ini tak mungkin mampu untuk mengubah haluan dan tatacara kehidupan emak ku ini biarpun cuma sekadar untuk esok ataupun pada hari-hari yang akan mendatang..


No comments:

Post a Comment